PREMIERA RAPORTU Z MONITORINGU RZECZYWISTOŚCI I CODZIENNOŚCI SZKOLNEJ: SZKOŁA 2025
Jaka jest polska szkoła w 2025 roku? Jakie problemy, wątpliwości i wyzwania wiążą się m.in z e-dziennikami, szkolnymi statutami, szkolnym ocenianiem? Czy budynki i infrastruktura szkół są gotowe na wyzwania związane ze zmianą klimatu? Czego nie można zjeść w szkolnej stołówce? W jaki sposób szkoły dbają o ochronę wizerunku dzieci w sieci? Co mają ze sobą wspólnego telefon, szkolny depozyt i troska o uwagę? Jaki jest sens i znaczenie zadawania tego rodzaju pytań i odpowiadania na nie?
Tylko dzięki rzetelnej diagnozie, krytycznemu i odważnemu spojrzeniu na szkołę taką, jaką ona jest, możemy:
– eliminować identyfikowane nieprawidłowości,
– precyzować priorytety i wyznaczyć kierunki zmian,
– wprowadzać skuteczne i właściwe rozwiązania (w tym działania naprawcze) i reformy.
Prace nad raportem przygotowanym przez dO!PAmina Lab trwały przez kilka miesięcy. Wcześniej przeprowadzono obywatelski i obszerny monitoring, który objął ponad 2000 szkół z dużych i małych miejscowości w Polsce, oparty o wniosek o informację publiczną. Wniosek zawierał 70 pytań. Raport skierowany jest do wszystkich osób, którym zależy na zdrowej szkole i od których zależy to, jaka szkoła jest: władz centralnych i lokalnych, polityków i polityczek, kuratorów i kuratorek, dyrektorek i dyrektorów szkół, nauczycieli i nauczycielek, także akademickich, pedagogów i pedagożek, psychologów i psycholożek, rodziców oraz osób uczących się.Raport do pobrania: https://szkolajestnasza.pl/2025/04/06/szkola-2025/
Działania związane z monitoringiem, raportem i publikacjami wsparł Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelska – Watchdog Polska przez wsparcie z Funduszu Watchdogów oraz narzędzie Obywatelskie fedrowanie danych. Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL.