Konkurs na najlepszy reportaż dźwiękowy Audionomia Award i Ogólnopolska Konferencja Reportażu Dźwiękowego
Fundacja Audionomia
Media obywatelskie i niezależność mediów
2022
cała Polska

W Konferencji Audionomia 2023 w poznańskim Centrum Kultury Zamek udział wzięli praktycy i twórcy audio z rozgłośni niezależnych i Polskiego Radia, freelancerzy, teoretycy, studenci i uczniowie VIII LO z Poznania. Przez trzy dni słuchaliśmy reportaży zakwalifikowanych przez niezależne jury do finału konkursu Audionomia Award, dyskutowaliśmy o pracy z osobami w traumie, dramaturgii i storytellingu w audio oraz o relacji między autorem a bohaterem. Konferencji towarzyszyły warsztaty z ekologii akustycznej dla dzieci i koncert zespołu Dagadana – mówią  organizatorzy wydarzenia.

Jury w składzie: Małgorzata Żerwe, Kinga Sygizman, Katarzyna Michalak, Krzysztof Kiczek i  Piotr Pawlak oceniało 40 audycji zgłoszonych do konkursu Audionomia Award.  W pierwszym etapie jury wyłoniło 19 reportaży, spośród których podczas obrad 27 czerwca 2023 roku wybrało 10 audycji finałowych (7 z rozgłośni Polskiego Radia i 3 niezależne). Nagrodę główną otrzymała Magdalena Skawińska (Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia), autorka reportażu “Nikifor z Trójkąta”. Nagroda Audionomia Sound Design trafiła do realizatora tej audycji Macieja Kubery. Fundacja Audionomia postanowiła przyznać nagrodę specjalną “Nadzieja Audionomii”. Otrzymał ją Krzysztof Tubilewicz z Radia 357, autor dokumentu “Historia pewnego spaceru: David Bowie w Warszawie”.

W 2023 roku przekazaliśmy wsparcie w wysokości 6 900 zł.

Konkurs promuje i popularyzuje ambitny reportaż dźwiękowy. Jego celem jest również nagrodzenie twórczych poszukiwań autorów wrażliwych na problemy współczesności, którzy posługują się dźwiękiem jako tworzywem opowieści. Został rozstrzygnięty w czasie pierwszej Ogólnopolskiej Konferencji Reportażu Dźwiękowego, która odbyła się w Gdańsku od 9 do 11 września 2022 roku.

Audionomia 2022 była konferencją skupioną na artystycznym reportażu dźwiękowym. Poszczególne wydarzenia: warsztaty, dyskusje, wykłady służyły analizowaniu narracyjnych form audio i dźwięku jako medium przez reporterów, dziennikarzy i profesjonalistów zajmujących się storytellingiem. Osobny wątek rozmów stanowiła przyszłość artystycznych form audio w czasie rewolucji podcastowej. Konferencja poszerzyła pole debaty o sztuce reportażu dźwiękowego i stała się okazją do integracji rozproszonego środowiska twórców audio, rozbitego m.in. z powodu upartyjnienia radia publicznego.

Przy organizacji konferencji Fundacja współpracowała z instytucjami samorządowymi – Urzędem Miasta Gdańska, Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, Nadbałtyckim Centrum Kultury. Partnerem strategicznym wydarzenia było Radio 357, a wśród partnerów znalazły się m.in. Wydział filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego i Europejskie Centrum Solidarności.

Audionomia Award 2022

Jury w składzie: Małgorzata Żerwe – Przewodnicząca, Anna Dudzińska, Kinga Sygizman, Artur Giordano, Tomasz Man – zakwalifikowało do finału następujące audycje: „Challenger” – Agnieszki Szwajgier, „Las” – Piotra Pawlaka, „Mamo, to nie Twoja wina” – Michała Słobodziana, „Miłość na stand upie” – Agnieszki Loch, „To nie musi być smutna historia” – Joanny Sikory oraz „To ostatnie takie trio” – Mariusza Kamińskiego.

Główna nagroda trafiła do Piotra Pawlaka za audycję „Las”. Nagrodę Audionomia Sound Design otrzymali ex aequo: Agnieszka Szwajgier za audycję „Chellenger” oraz Mariusz Kamiński za audycję „To ostatnie takie trio”. Pozaregulaminową Nagrodę Specjalną im. Krzysztofa Wyrzykowskiego otrzymała Joanna Sikora za reportaż „To nie musi być smutna historia”.

Wszystkich nominowanych i nagrodzonych reportaży można wysłuchać na tej stronie.

W 2022 roku przekazaliśmy wsparcie 20 000 zł.