Jawne projekty organizacji ruchu narzędziem do zwiększania bezpieczeństwa na drogach (2022, 2023 – kontynuacja)
Jerzy Migduła
Kontrola instytucji publicznych i działania strażnicze
2022
cała Polska

Jerzy Migduła prowadzi działania kontrolne dotyczące organizacji ruchu drogowego. Napotykając błędne oznakowanie, występuje z wnioskami o udostępnienie informacji o organizacji ruchu drogowego do organów odpowiedzialnych za jego organizację (dokumenty te powstają na zlecenia zarządów dróg: GDDKiA, zarządy dróg wojewódzkich i powiatowych, samorządy miejskie i gminne).  Przy odmowie udostępnienia informacji o projektach organizacji ruchu drogowego, kieruje sprawy do sądów administracyjnych. W uzasadnionych przypadkach składa skargi kasacyjne.

Jawne projekty organizacji ruchu narzędziem do zwiększania bezpieczeństwa na drogach (2022)

Obiektami mojego zainteresowania były podmioty odpowiedzialne za organizację ruchu drogowego – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i jej oddziały, Zarządy Dróg Wojewódzkich i Marszałkowie, prezydenci miast na prawach powiatów i wydzielone jednostki odpowiedzialne za drogi w tych miastach, starostowie oraz powiatowe zarządy dróg, burmistrzowie i wójtowie, ale i spółdzielnia mieszkaniowa oraz wojewoda pomorski prowadzący działania w trybie nadzoru.

Zasadniczym problemem były działania organów obowiązanych niezgodne z prawem – zbyt późne odpowiadanie na wnioski, udzielanie odpowiedzi drogą pocztową podczas gdy wnioski były składane drogą elektroniczną.

Z lektury odpowiedzi na skargi wynika, że w większości przypadków organy nie dostrzegały po swojej stronie błędów w działaniu, przerzucając na mnie odpowiedzialność polegającą na braku wskazania podstawy prawnej, jako elementu niezbędnego do załatwienia wniosku w krótszym czasie (ustawowe 14 dni).

W ramach inicjatywy powstał serwis polskiedrogi.info, w którym Jerzy Migduła publikuje informacje na temat pozyskiwania informacji oraz doprowadzania do zmian w organizacji ruchu.

 

Jawne projekty organizacji ruchu narzędziem do zwiększania bezpieczeństwa na drogach – kontynuacja (2023)

Inicjatywa miała na celu kontynuację działań w zakresie pozyskiwania i analizy projektów organizacji ruchu, a następnie doprowadzanie do poprawy oznakowania na drogach różnych kategorii w całej Polsce. W trakcie jej realizacji analizie poddano ok. 400 dróg. Podczas realizacji projektu:
– pozyskiwano projekty organizacji ruchu dla różnych dróg na terenie całej Polski – wysłano ok. 500 wniosków, przy czym część dotyczyła projektów opracowanych na podstawie wcześniejszych działań Jerzego Migduły,
– wnioski zostały wysłane do zarządców dróg i zarządzających ruchem dla dróg wszystkich kategorii – od autostrad po drogi wewnętrzne,
– analizowano ich zawartość, a następnie prawie zawsze zachodziła konieczność wystąpienia o doprowadzenie do zgodności z przepisami;
– po upływie zadeklarowanego lub przyjętego przez wnioskodawcę okresu weryfikowano działania zrealizowane przez zarządzających ruchem lub drogami;
– w razie braku działań lub ich pozorowania przez zarządzających ruchem Jerzy Migduła występował do wojewodów o podjęcie działań w trybie nadzoru.

W ramach działań wysłano ok. 500 wniosków do różnych instytucji. Część z nich była dopytywaniem o realizację działań, większość to nowe zapytania o kolejne drogi. Ze względu na nieterminowe udzielanie odpowiedzi wniesiono 66 skarg na bezczynność, 2 skargi na niewykonanie wyroku oraz 1 skargę na decyzję o odmowie udostępnienia informacji.

Informacje o wybranych działaniach były publikowane na stronie polskiedrogi.info.

Dodatkowe publikacje dotyczące inicjatywy to:
https://gazetakrakowska.pl/sadecki-rynek-nie-jest-juz-rondem-po-wielu-latach-zmieniono-organizacje-ruchu/ar/c1-17585341

https://twojsacz.pl/rynek-juz-nie-bedzie-oznaczony-jako-rondo-bloger-i-wojewoda-przymuszaja-miasto-do-zmiany-organizacji-ruchu/

W 2022 r. przekazaliśmy wsparcie w wysokości 4 900 zł, a w 2023 roku – 5 495 zł.